Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Michel Foucault: Αρχαιολογία, γενεαλογία, βιοπολιτική | Θανάσης Λάγιος

This content is protected, please and enroll course to view this content!

3 σκέψεις στο “Τι είναι κριτική;”

  1. Καλησπέρα, πάλι εγώ, συγγνώμη για το χρονοκαθυστερημένο σπαμ. Μια παρατήρηση μόνο. Αναφέρθηκε κάποια στιγμη σε κάποια από της συναντήσεις μας, για την ιστορία της τρέλας λογικά, ότι τρανή απόδειξη της ιατρικοποίησης των κοινωνιών μας αποτελεί το ότι όταν θέλουμε να απαξιώσουμε κάποιον σήμερα το κάνουμε με λεκτικούς χαρακτηρισμούς που προδίδουν απόκληση από το υγειές λχ. τρελός. Καθώς το σκεφτόμουν συνειδητοποίησα ότι υπάρχει και μια άλλη κατηγορία χαρακτηρισμών που προδίδει απόκλιση από το ανθρώπινο και ταύτιση με το ζωικό βασίλειο (κατσαρίδες, γουρούνι, πρόβατο,ζώο). Νιώθω ότι συνυπάρχουν δηλαδή αυτά τα δύο λεκτικά πεδία εξύβρισης ως πρωταγωνιστικά, πλήρους υποτίμησης μέσω της απο-ανθρωποποίησης, ανάγοντας το “ανθρώπινο” σε υπέρτατο, κανονιστικό πρότυπο. Το οποίο εξίσου συνδέεται με την ηγεμονία του ορθού λόγου, αν σκεφτούμε τις διαφορές μας με τα ζώα, σκέτη,όσο μπορούμε σε μία πολεμική με τον ορθό λόγο αλλά χρησιμοποιώντας τον ωστόσο για να στοιχειοθετήσω το επιχείρημά μου, η διαφορά μας με τα ζώα ανιχνεύεται στα εξής δίπολα υποθέτω: άνθρωπος-ζώο, έενστικτο-ενόρμηση, έναρθος λόγος-ήχοι ( ακατανόητοι για εμάς επειδή απλώς αδυνατούμε να τους αποκωδικοποιήσουμε-τουλαχιστον σε όλη την έκταση τους. Αν όμως μπορούσαμε, τότε μάλλον τα ζώα θα μας έλεγαν κάτι του στυλ” ναι αλλά εμείς έχουμε πιο οξυμένο έντικτο-αντανακλαστικά-πολυαισθηριακότητα, εσείς όχι” αλλά ούτε καν αυτό γιατί ο άνθρωπος του Ορθολογισμού υποκειμενοποιείται σε μία βάση εύρεσης ιεραρχιών σε κάθε συνθήκη τη ζωής. Είναι ένα βαθιά εδραιωμένο καθεστώς αλήθειας που εξοβελίζει από τη σφαίρα του “ισότιμου”, ακόμα και διανοητού, κάθετί που ορίζεται ως άλλο, είτε στη σφαίρα του ανθρώπινου(βλ.Δύση, αποικιοκρατία με την παροξυστική της ολοκλήρωση στο ναζιστικό ολοκαύτωμα που αξιοποίησε και την πρόοδο της τεχνολογίας) είτε στη δφαίρα των διαφόρων μορφών ζωής ευρύτερα. Ευχαριστώ! Και γενικά ευχαριστούμε δηλαδή για το σεμινάριο, προσωπικά μου έκαψε τα εναπομείναντα εγκεφαλοκύτταρα. Με μία θετική προοπτική, μου τα έκαψε, εννοώ, αλήθεια. Ή μάλλον … αλήθειες !

    1. Admin bar avatar

      Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια και για τα σχόλια! Όντως η Οκτωβριανή είναι μία απόδειξη ότι η επαναστατική κατάληψη του κέντρου της εξουσίας ήταν εφικτή, αλλά ταυτόχρονα δεν μπορούσε να υπάρξει ένας επαναστατικός μετασχηματισμός των σχέσεων εξουσίας, διότι εντός βιο-μηχανικών/ βιο-πολιτικών διαγραμμάτων σχέσεων εξουσίας και γνώσης, οι σχέσεις αυτές διαχέονται σε/από/διά μυριάδες εστίες και σημεία, οπότε – κατά Foucault – πρέπει να επινοηθεί μαζί με την κατάληψη του κρατικού μηχανισμού και μία σοσιαλιστική κυβερνητικότητα, ριζικά ετερογενής, προς την αστική – κάτι που τα σοσιαλιστικά κόμματα απωθούν και απλώς αντιγράφουν και αναπαράγουν την αστική διαχείριση του υπάρχ-οντος…

      Η γλώσσα αναπαράγει διαρκώς μανιχαϊστικά δίπολα, όπου υπόρρητα ή ρητά, διατυπώνονται αξιολογήσεις…Όντως το δίπολο ζωώδες-ανθρώπινο είναι μία μορφή του διπόλου κανονικό-παθολογικό…Πριν χρόνια – εποχή μνημονίων – είχα γράψει ένα κείμενο όπου ανέφερα ως παράδειγμα τον χαρακτηρισμό από τους οικονομολόγους των χρεοκοπημένων χωρών της ΕΕ ως PIGS (γουρούνια) ή GIPSI (ακούγεται ως «γύφτοι») ως χαρακτηριστικό σύμπτωμα όλων αυτών που πολύ ωραία αναφέρεις…

      Θανάσης

Αφήστε μια απάντηση